• Veerle

Meer winst maken met je voorraad!

Als ambachtelijke ondernemer ben je steeds op zoek naar manieren om meer te verkopen en meer winst te maken. Jouw stock MAAR vooral jouw voorraadbeheer speelt een hele grote rol in het verhogen van jouw winstcijfer.


1. VOORRAADBEHEER Alles start met het opvolgen van jouw voorraad. Zie je jouw voorraad als bijzaak dan ontstaan er fouten. Als je producten verkoopt, dan is het magazijn en de voorraad het kloppend hart van jouw bedrijf. Door efficiënt en eenvoudig de wijzigingen in jouw voorraad bij te houden, kan je fouten in de voorraad voorkomen of sneller ontdekken. Hierdoor spaar je tijd uit (time is money) en kosten. KASSA! KASSA! Dus 😉


2. SLAPENDE VOORRAAD

Slapende voorraad zijn producten die niet of zelden worden verkocht. Wanneer je hier geen rekening mee houdt, loop je het risico dat de slapende voorraad ergens in een hoekje wordt geplaatst. Toch mag je deze voorraad niet vergeten want slapende voorraad is een echte dooddoener voor jouw winst.


3. EFFICIËNTIE

Als je jouw voorraad verbeterd, zal de efficiënte toenemen. Alles start met het uitwerken van een plan om een vlotte flow hierin te krijgen. Ik ga ervan uit dat je een “slim” voorraadbeheer gebruikt of zal gebruiken. Eentje dat jou zegt waar alles staat, welke producten het eerst aangekocht werden en dus ook eerst moeten verkocht worden (van belang bij producten met een vervaldatum), welke jouw goed verkopende producten zijn en wanneer je dit best opnieuw besteld, …


4. CIJFERS, JOUW DADA?

Als ambachtelijke ondernemer zijn cijfers hopelijk jouw dada? Wist je ook dat deze cijfers jou kunnen vertellen hoe je jouw voorraad kunt verbeteren? Hoe je meer winst kunt maken? Ik geef jou een voorbeeld: sommige producten verkopen beter dan andere en hierop kun je meer winst maken, de producten die blijven liggen kosten jou veel geld en dit wil je uiteraard vermijden. Daarnaast vertellen die cijfers jou ook hoe snel bepaalde producten verkopen, en op welke termijn je ze steeds moeten aankopen. Want je weet ook als geen ander dat wanneer een product uit voorraad is, je klanten verliest.


5. FOUTIEVE BESTELLINGEN

Elke onderneming hoopt dat er zo weinig mogelijk producten teruggezonden worden door een foute bestelling. De kosten die gepaard gaan met het terug nemen zijn niet min en verminderen heel sterk de winst. Ik overloop even de kosten:

• Het klaarmaken van de bestelling ( = werktijd) x2

• Verpakkingsmaterialen x2

• Verzendkosten x2

• Eventueel: een sorry voor het ongemak cadeautje

Je moet er dus voor zorgen dat je zo weinig mogelijk fouten tijdens het klaarmaken van de bestellingen. Door jouw voorraadbeheer te verbeteren en een vlotte flow toe te passen, zal de kans op fouten verminderen. Hoe minder foutieve bestellingen, hoe minder terugzendingen er zullen zijn. Hierdoor zal je dus minder kosten hebben waardoor de WINST verhoogt.


25 keer bekeken