top of page
  • Foto van schrijverVeerle

Concreet, wat is productinformatie?

Bijgewerkt op: 12 okt. 2023

Productinformatie is alle gegevens die je nodig hebt om jouw producten in de markt te kunnen aanbieden en te verkopen via één of meerdere verkoopkanalen.



Meer winst

Wanneer je jouw productinformatie in detail bijhoudt, dan heb je een hoop voordelen bij elkaar.

Deze pluspunten gaan je zeer duidelijk winst opleveren.


Voordelen


Een eerste groot voordeel... is dat je meteen kan zien welke producten binnenkort (lees: binnen 6 maanden) gaan vervallen.

Wanneer je dit regelmatig checkt, voorkom je dat je producten in de vuilnisbak moet gooien.

Je kan hier dus op anticiperen door ze te verkopen, eventueel met een leuke promo.

Dus geen verlies maar je behoudt wel jouw winst.


Online verkopen

Met deze gedetailleerde informatie, kun je in een latere fase meer kanten op.

Denk maar aan, wanneer je zou willen verkopen via een online platform zoals bol.com.

Of je eigen webwinkel starten of adverteren via Google shopping.

Diezelfde informatie kun je dan gebruiken voor deze kanalen.

Je zal dus meer zichtbaarheid hebben, meer geïnteresseerde klanten krijgen en uiteindelijk ook meer verkopen. Meer winst op lange termijn.


Productinformatie bijhouden

  1. Lijst al jouw artikelen op in Excel

  2. Geef elk artikel een unieke productcode

  3. Noteer de wettelijk verplichte productinformatie

  4. Gebruik ean of GS1 codes wanneer je online, in je eigen of andere winkel(s) wil verkopen

  5. Prijzen:

    1. aankoopprijs exclusief BTW

    2. verkoopprijs exclusief BTW

    3. marge

  6. BTW-tarief

  7. Technische info:

    1. afmetingen,

    2. gewicht,

    3. materiaal,

    4. kleur

  8. Verzendingsinfo:

    1. verpakkingsinfo,

    2. verzendopties


Wil je echt aan de slag met jouw productinformatie?

Ik schreef voor jou een e-book uit met info & tips om jouw productinformatie op te starten en verder aan te vullen.


Later zal je dan informatie uit deze cijfers halen waarmee je evoluties in je bedrijf ontdekt. Zoals best verkopende producten, topklanten, trends feestdagen, maar ook waar je slapende geld zit. Denk maar aan bijna vervallen producten, niet verkopende producten.



Allemaal elementen waarmee je jouw bedrijf efficiënter kan maken, kan verbeteren, meer winst kan laten maken.


En vooral dat het jouw voorraadbeheer zal helpen.

Dat je vanaf nu ook met vertrouwen jouw productinformatie zal blijven aanvullen.


bottom of page